Drewniana rama w rowerze – za i przeciw wg Kellys Bike

28 Gru 2014 | Autor: | Kategoria: Sport i Hobby

W związku z modą na ekologiczne rozwiązania do łask wracają modele wykonane z drewna. Zatem wracamy do korzeni, a historia zatacza koło. Odkąd ekologia zaczęła odgrywać znaczącą rolę w naszym życiu, producenci wszelkiego rodzaju sprzętów prześcigają się w pomysłach, jak wprowadzić ją do swoich produktów, a konstruktorzy rowerów postawili na odmienienie ram – wielu z nich rezygnuje z dotychczas używanych materiałów na rzecz drewna.

materiały prasowe

materiały prasowe

Jak właściwości drewna wpływają na jakość roweru? I czym tak na prawdę dla roweru jest rama?  Jest to swego rodzaju kręgosłup pojazdu, element, który spaja wszystkie podzespoły i gwarantuje stabilność w czasie użytkowania. Jest to też podpora naszego ciała i bezpośrednia przekładnia naszej siły na prędkość. Im bardziej sztywna jest rama, tym mniejsze zatem straty energii podczas pedałowania. Stąd też wybór odpowiedniego materiału jest tak istotny.

Dlaczego zatem drewno? Ma ono sporo zalet, które pozwalają mu stać się atrakcyjnym komponentem do budowy ramy. Nie jest tak sztywne, jak choćby metal, jednak właśnie dzięki giętkości zachowuje swój pierwotny potencjał przez cały okres użytkowania, a kluczem do sukcesu jest odpowiednia konserwacja. Drewniana rama jest bardziej odporna na uszkodzenia mechaniczne. Prędzej pęknie rama stalowa lub karbonowa niż kompozyt drewniany. Drewno jest formą, która ma bardzo dużą tolerancję ugięcia i bardzo dobrze tłumi drgania, a dodatkowo na zakup ramy drewnianej producenci dają dożywotnią gwarancję.

Nie da się jednak ukryć, że ciągle największą popularnością cieszą się elementy wykonany z metalu lub włókna węglowego. Wielu rowerzystów celuje w ramy aluminiowe, gdyż są one bardzo sztywne i lekkie. Pamiętajmy jednak, że są one podatne na uszkodzenia oraz trudne w naprawie i malowaniu. Stalowe ramy, spotykane szczególnie w tańszych modelach, charakteryzują się niską ceną i łatwością w naprawie. Niestety są ciężkie i rdzewieją, co skraca ich żywotność. Innym kompozytem jest włókno węglowe, które słynie ze swojej lekkości i bardzo dużej sztywności, a do tego daje możliwość projektowania formowalnego, co oznacza, że ramy z włókna mogą amortyzować drgania w czasie jazdy. Wadą tego budulca jest jednak wysoka cena. Dlatego w tej sytuacji wybór drewna jako budulca najważniejszej części roweru wydaje się bardzo dobrym pomysłem. Świetnie wygląda, chroni środowisko i posiada szereg zalet, które czynią je alternatywą dla innych materiałów.